2014-06-21 t/m 2014-07-13 Tentoonstelling Peter van Wageningen met fotografie: “MUURBLOEMEN: STIL VERLANGEN” 21-06 t/m 13-07-2014

Expositie MUURBLOEMEN – STIL VERLANGEN

7.01

Peter van Wageningen

fotowerken, tekeningen en foto’s

met interactieve werken; verborgen extra’s via QR codes,

In ’t Oude Raadhuis, 21-06 t/m 13-07.

Geopend elke zaterdag en zondag 14-17 uur.

Motief.

In ‘Love is like a Rose’ zing Neil Young: ‘I wanna see what’s never been seen’.

Dat is mijn motief: Ik wil zelf iets nieuws zien en daarmee in de eerste plaats mezelf (aangenaam) verrassen.

Om mezelf tekenend te verrassen volg ik een in de loop van de tijd ontwikkelde werkwijze:
De lijnen, vlekken, arceringen, strepen, vlakken, e.d. die ik aanbreng willen niet een hand zijn, een gezicht, een blad aan een boom of zelfs maar een schaduw. Ze vormen de bouwmaterialen waarmee de tekening wordt opgebouwd. Niemand kan voorspellen hoe het uiteindelijke bouwwerk eruit zal zien. Als de tekening ‘iets’ voor stelt dan is dat het werk van de toeschouwer. Het proces is vergelijkbaar met ‘zaaien en oogsten’: we zaaien iets dat uiterlijk verschilt van datgene dat we oogsten. Organische, complexe vormen vind ik vaak spannend.

Ook bij de fotowerken volg ik een werkwijze: Uit het ene fotomateriaal isoleer ik geometrische tot meer complexe vormen. Die ik plaats tegen de achtergrond van het andere fotomateriaal, waardoor die vormen een andere betekenis krijgen: het struikgewas wordt een gezicht, de groene oever van een beek wordt een vliegtuig. Deze werkwijze verruimt de mogelijkheden van de fotografie uiterlijk en inhoudelijk. Het blijft fotomateriaal, maar ik kan het gebruiken om objecten te ontwerpen, om tamelijk abstracte beelden te componeren of om historieachtige/verhalende afbeeldingen te maken.

Vaak wordt mijn werk vergeleken met collages. Maar bij collages houden de geïsoleerde vormen hun oorspronkelijke betekenis: een poppetje blijft een poppetje, een vliegtuig was al een vliegtuig

De verrassing van het fotograferen is in veel gevallen achteraf, nadat de foto gemaakt is: Om een foto te maken heb je vaak niet veel tijd, je reageert haast intuïtief op iets dat je aandacht trekt. Bij nadere bestudering blijken er verbanden tussen uiteenlopende beeldelementen van een en dezelfde foto: De foto is begonnen een totnogtoe onbekend verhaal te vertellen.

Expositie.

Bob Dylan zingt: Wallflower, wallflower, won’t you dance with me? I am sad and lonely, too.

Vroeg of laat zijn we wel eens ergens ‘muurbloem’, we koesteren dan een stil verlangen waarvan we maar moeten afwachten of het vervuld zal worden.

Drie aspecten:

  1. Stil verlangen we de werkelijkheid anders. (Fotowerken).
  2. Het treffen, de kennismaking. We herkennen een verlangen voorbij het uiterlijk dat erom vraagt gestild te worden. (Tekeningen). (Muurbloemen bloeien op als we ze ten dans vragen. De QR-code onder de tekening maakt het mogelijk een kijkje te nemen voorbij het oppervlak).
  3. Verkenning van de mogelijkheden om de betekenis/beleving van het begrip uit te breiden, nu we allemaal wel eens ooit ergens muurbloem zijn. (Foto’s).

7.02 De Vrouw van de Wegenbouwer.2        7.05.2

7.04.2          7.03.2